Prvi let avionom braća Rajt su izvela 1903. godine. U Srbiji to se dogodilo u Subotici 1910. godine. Na početku Prvog svetskog rata razvija se ratna avijacija.
Zbog malog doleta, teško je verovati da je u prvim godinama razvoja avijacije bilo letilica na nebu iznad Užica. Najverovatnije, prvi avion nad Užicem pojavio se 1914. ili 1915. godine, i to neprijateljski avion u izviđanju. Beleška o tome ostala je u Vestima iz 1958. godine, u jednom iz seriji tekstova D. Prljevića o Užicu u to ratno vreme:
„…kada je iznad Užica preleteo prvi aeroplan, koji je sporo leteo, skoro milio iznad grada, sa ulica svako ko je imao pušku u ruci, pucao je na neprijateljski aeroplan. Video sam jednog užičkog studenta, Veca Ilića, kako gologlav sa puškom u ruci, juri na Poru da bi bio bliži neprijatelju i što lakše ga obalio. Bilo je slučajeva da su ljudi pucali i iz revolvera. Кružile su ovom aeroplanu čitave priče, tako da je jedan piljar, stari Crnogorac, čika Staniša, tvrdio kako je video pilota kako drži cigaretu u jednoj ruci, a šolju sa kafom u drugoj. Međutim, važno je bilo da taj neprijateljski avion, koji je došao iz pravca Bosne i otišao u pravcu istoka, nije bacao bombe niti je pucao iz mitraljeza na varoš.“
Moguće je da se ovaj „aeroplan“ iznad Užica pojavio pre 1915. godine, koju pominje Prljević. U Dnevničkim beleškama Ivana S. Pavlovića iz srpsko-austrijskog rata, pod 4. avgustom 1914. godine pukovnik Pavlović, komandanat Užičke brigade na Drinskom ratištu, ostavlja „beleščicu“:
„…oko 11 sati pre podne, primećen je jedan austrijski aeroplan, koji je iz pravca Užica doleteo iznad Кika, pa preko Musinog Brda, produžio je u pravcu Dervente. Mada sam bio naredio, da u slučaju kada bi aeroplan bio na pogodnom odstojanju, da ga sa položaja gađaju samo dobri strelci, koji su naročito određeni i bili u pripravnosti, ipak se sa sviju položaja: Кika, Šarampova, Musinog Brda, Visoke Glavice otvori jaka paljba protiv aeroplana, da sam i ja i potpukovnik Milutin Stefanović imali muke da je obustavimo. Ova vatra sa sviju položaja na našoj strani Drine, u prvi mah je jako zbunila naše trupe u Bosni, dok nisu opazili, da je ta vatra protiv austrijskog aeroplana.“
Priči o prvom aeroplanu iznad Užica dodajmo i podatak da jedan od prvih modelara i konstruktora letilica bio Branko Marković, sin poznatog pozorišnog glumaca, Užičanina Mihajla Markovića, koji je ostavio zapažen trag u tetarskom životu Zagreba. Branko Marković se za vazduhoplovsto i avione zainteresovao 1909. godine, u početku je izrađivao makete aviona, izradio je oko 200 modela koji su bili izloženi na Zagrebačkom sajmu 1910. godine. Njamu se pripisuje nekoliko inovacija na avionima.